Τετάρτη, 9 Μαΐου 2012

Έρευνα: Oι απόψεις των μαθητών για την πολιτική και τους πολιτικούς




 
Γράφει η Λίνα Βαλσαμίδου, lina@kidsweb.gr

Μια άκρως ενδιαφέρουσα έρευνα με τίτλο «Οι περισσότεροι δεν νοιάζονται για μας. Κοιτάνε το χρήμα και τη θέση τους». Οι πολιτειακές και πολιτικές γνώσεις μαθητών ελληνικών δημοτικών σχολείων και οι απόψεις τους για την πολιτική και τους πολιτικούς, δημοσιεύτηκε στα πρακτικά του 1ου πανελλήνιου συνεδρίου επιστημών εκπαίδευσης, το 2010, που εκπονήθηκε στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας από τους ερευνητές Αθανάσιο Τζιαμπούρα, Αργύρη Κυρίδη, Χρήστο Ζάγκο, Νεκταρία Δασκαλάκη, Καλεράντε Ευαγγελία και Νίκο Φωτόπουλο.


Σκοπός και συμμετέχοντες
Σκοπός της έρευνας ήταν η αποτύπωση της πολιτικής κουλτούρας και το επίπεδο της πολιτικής κοινωνικοποίησης παιδιών ηλικίας 11-12 ετών. Συμμετείχαν 190 παιδιά τα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερωτήματα αλλά και να γράψουν ένα κείμενο περιγράφοντας τις απόψεις τους για την πολιτική.

Αποτελέσματα της έρευνας
Στα ερωτήματα που αφορούσαν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, τις βασικές πολιτικές και πολιτειακές γνώσεις και την πολιτική ιστορία, οι μισές απαντήσεις των παιδιών (48,8%) ήταν σωστές, ενώ το 20,1% των παιδιών έδωσαν λανθασμένες απαντήσεις και το 31,1% των παιδιών δεν απάντησαν. Οι περισσότερες σωστές απαντήσεις δόθηκαν στην πρώτη κατηγορία σχετικά με τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, ενώ οι περισσότερες λανθασμένες δόθηκαν στη δεύτερη κατηγορία σχετικά με τις βασικές πολιτικές και πολιτειακές γνώσεις. Η κατηγορία που συγκέντρωσε τις περισσότερες «μη απαντήσεις» ήταν η τρίτη κατηγορία που σχετιζόταν με την πολιτική ιστορία. Οι ερευνητές επισημαίνουν στη μελέτη τους ότι τα αποτελέσματα ως προς τις σωστές απαντήσεις ήταν αναμενόμενες δεδομένης της αποτύπωσης της σύγχρονης πολιτικής πραγματικότητας με πολλαπλούς τρόπους στα ΜΜΕ, στα οποία τα παιδιά εκτίθενται καθημερινά.


Η ανάλυση περιεχομένου των γραπτών κειμένων των παιδιών οδήγησε στη διαμόρφωση 5 κατηγοριών ως προς τις αναφορές τους:

-Αξιοπιστία στην πολιτική (19%)
Οι περισσότεροι μαθητές δεν έχουν εμπιστοσύνη στους πολιτικούς και στα οφέλη που πηγάζουν από την πολιτική, όμως πιστεύουν ότι πρέπει να υπάρχει για να διακυβερνηθεί καλύτερα μια πολιτεία. Η συντριπτική πλειοψηφία των σχετικών αναφορών δείχνει ότι οι μαθητές απαξιώνουν την πολιτική: «Η πολιτική στη χώρα μας είναι αναξιόπιστή», ή «Η πολιτική ταιριάζει στους ανάξιους».

-Αξιολόγηση της πολιτικής (14,2%)
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των μαθητών η πολιτική έχει θετικές και αρνητικές πλευρές: «Η πολιτική είναι χρήσιμη», «η πολιτική είναι αναγκαίο κακό», αλλά και «όλοι αυτοί που μας κυβερνάνε βάζουν πάνω απ’ όλα το συμφέρον» και «οι περισσότεροι δεν νοιάζονται για μας, κοιτάνε το χρήμα και τη θέση τους».

-Απαξίωση της πολιτικής και έλλειψη ενδιαφέροντος (39,6%)
Τα παιδιά θεωρούν ότι η πολιτική δεν είναι κάτι σημαντικό, κάτι για το οποίο αξίζει να ενδιαφερθούν. Από τις αναφορές τους προκύπτει ότι η πολιτική απαξιώνεται τόσο ως θεσμός συνολικά όσο και ως πλέγμα λειτουργιών: «Η πολιτική και οι πολιτικοί είναι ασήμαντοι που παριστάνουν τους σπουδαίους», «η πολιτική ξέφτισε. Δεν μας πείθουν ότι κάνουν το σωστό. Όλα είναι απάτη» αλλά και «η πολιτική μου είναι αδιάφορη».

-Απόψεις για του πολιτικούς  (14,4%)
Τα παιδιά δεν εκφράζουν σχεδόν καμία θετική άποψη για τους πολιτικούς, παρά μόνον ότι:  «Οι πολιτικοί είναι σαν κι εμάς. Άνθρωποι είναι, κάνουν λάθη». Οι υπόλοιπες αναφορές εστιάζουν στις βασικές υποκατηγορίες: τις υποχρεώσεις πολιτικών και τη διπροσωπία τους. Μερικές απ’ τις υποχρεώσεις των πολιτικών είναι: «πρέπει να κυβερνούν δίκαια», «πρέπει να είναι υπηρέτες του λαού», «δεν πρέπει να ξεχνούν τις υποσχέσεις τους». Για τη διπροσωπία αναφέρουν: «μας τάζουν πράγματα για να τους ψηφίζουμε κι αφού τους ψηφίσουμε δεν κάνουν τίποτα» ή «είναι οχιές διμούτσουνες που είπε κι ένας ηθοποιός».

-Επίκαιρα πολιτικά ζητήματα (15,8%)
Στην κατηγορία αυτή οι αναφορές σχετίζονται με επίκαιρα γεγονότα, όπως το σκάνδαλο του Βατοπεδίου, η εξέγερση της νεολαίας το Δεκέμβριο του 2008 ή ακόμα και ότι το πρωτάθλημα το πήρε ο Ολυμπιακός, αφού «ο Ολυμπιακός πήρε το πρωτάθλημα γιατί είχε την υποστήριξη των κομμάτων».

Συμπεράσματα
Οι ερευνητές –ανάμεσα στ’ άλλα- καταλήγουν στο συμπέρασμα πως τελικά, τίθεται με όρους εκπαιδευτικούς και πολιτικούς ένας προβληματισμός για τη μη αποτελεσματική εκπαιδευτική πολιτική στη διαμόρφωση μιας πολιτικής κουλτούρας που θα ενημερώνει για τους θεσμούς και θα προτρέπει τους πολίτες-μαθητές  στην υποστήριξη προτάσεων και λύσεων μέσα στους πολιτικούς θεσμούς και τονίζουν πως αυτό είναι αναγκαίο στη σημερινή πραγματικότητα των οικονομικών ανακατατάξεων και κοινωνικών προσαρμογών.


 Πηγή : kidsweb.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου